Klima & Kulturformidling

Grønne Klasserom begynte å ta form i startet av 2015, med reetableringen av foretaket - Klima & Kulturformidling. Et hovedformål for min arbeidshverdag er å jobbe med utvikling av meningsfulle prosjekter som bidrar i positiv retning for klima, nærmiljø-, by- og stedsutvikling, økt klimakompetanse og, som i Grønne Klasserom, - bidra til at barnehagebarn og skoleelever får mer praktisk, fysisk aktiv og tverrfaglig læring knyttet til FNs Bærekraftsmål. 

Grønne Klasserom er hva du bestemmer at klasserommet skal være! Poenget er at undervisningen er aktivitetsbasert og utforskende, at man lærer å se de store (og noen ganger bitte små) sammenhengende i naturen og verden, med FNs 17 bærekraftsmål som viktigste pensum. Alt henger sammen med alt. Hovedmål for undervisningen er at man blir glad i naturen og jordkloden vår, som nettopp er grunnlaget for alt. Luften vi puster inn. Det vi spiser og drikker. Klærne og skoene vi har på oss. Mobiltelefonen. Hjemmet vi bor i. Lys. Varme. Kjemi. Fysikk. Biologi. Helse.

Vi trenger å bli flinkere til å ta vare på livsgrunnlaget vårt. Dét er det Grønne Klasserom ønsker at alle kan lære mer om, gjennom eksempelvis å være tredetektiver, patatas bravas ("potetdyrkere"), frøspioner, markmestere, humlehelter, matreddere og forbrukereksperter.

Grønne klasserom er ikke nødvendigvis et fysisk et rom, men et sted der elever og lærere opparbeider dybdekunnskap gjennom aktiv og utforskende deltagelse. Målet er å skape nysgjerrighet og lærelyst for klima, naturen og dyrking av mat. Dette gir mange muligheter for variert og tverrfaglig undervisning.

Grønne klasserom kan med andre ord være et faktisk klasserom, men også en skolehage, en skolegård, et veksthus, en skog, et bekkefar, en strand, en takterrasse og egentlig et hvilket som helst sted, så lenge det er et sted der man stiller spørsmål, erfarer og opplever, slik at nysgjerrigheten spirer, kunnskap og mestringsfølelsen gror, og begeistringen,  respekten og kjærligheten til naturen slår dype røtter!